I spåren av Coronaviruset drabbas även speedwaysporten av störningar i sin verksamhet. De svenska elitklubbarnas samarbetsorganisation Elitspeedway Sverige (ESS) har arbetat intensivt den senaste tiden för att hitta lösningar för den kommande säsongen. ”Ett förslag har nu godkänts av klubbarna, och förbundet Svemo, som innebär att säsongsstarten skjuts fram en månad och att ett antal tilläggsregler införs under 2020 för att öka möjligheten till en sportslig och fungerande säsong”, säger ESS vice ordförande och medieansvariga Mikael Holmstrand.
Det är många osäkerhetsfaktorer inför säsongen. Målet för ESS har varit att skapa en god framförhållning och hög beredskap för de beslut som myndigheterna fattar kring Coronaviruset och hur det påverkar speedwayen. ”Först och främst är det självklart att vi inte kan köra utan publik. Vi flyttar därför fram säsongsstarten till den 2:a juni och hoppas att restriktionerna om större sammankomster har lättat då”, säger Holmstrand. Det innebär att säsongens fyra första omgångar placeras in senare i kalendern. ”För att kunna avsluta säsongen i rimlig tid till hösten innebär det också att vi stryker kvartsfinalerna. Skulle det bli förlängda restriktioner på publika evenemang har vi ett antal olika scenarion redo att sjösättas även för det”, fortsätter Holmstrand
Ytterligare en utmaning för klubbarna i BAUHAUS-ligan är tillgången på förare då dessa tävlar i flera länder och där alla nu kommer att behöva planera för en komprimerad säsong tidsmässigt. ”Vi vet inte heller hur det kommer se ut med möjligheten att resa mellan länderna längre fram. Därför har vi velat skapa en större flexibilitet runt trupperna den kommande säsongen”, säger Holmstrand
Tilläggsreglerna för säsongen 2020 innebär att antalet transferkort, som klubbarna kan använda för att byta ut en förare i truppen, ökar från tre till sju. Vidare sänks golvsnittet från 8,500 till 8,000 för att möjliggöra fler alternativ för klubbarna att få ihop sin laguppställning. Dessutom skapas också en möjlighet att ta in en tillfällig gästförare om någon av klubbens förare är upptagen i annat land på samma dag som den svenska klubben ska köra. ”Med dessa regler får klubbarna betydligt större handlingsutrymme och vi kan säkerställa en sportslig och attraktiv liga även 2020”, säger Holmstrand.
”Klubbarna och förbundet har visat på stor samarbetsvilja och ödmjukhet inför situationen och snabbt kommit fram till ett heltäckande förslag som vi verkligen tror kommer göra säsongen möjlig. Nu håller vi tummarna för att pandemin vänder så snabbt som möjligt och att säsongen kan starta som vi nu tänkt. Vi hoppas också att publik och sponsorer gör sitt yttersta för att hjälpa klubbarna med det dom kan för att vi ska kunna få ännu en rafflande säsong av speedway i Sverige”, avslutar Mikael Holmstrand.